VERSLUI LGBTQ PALAIKYMAS – KAIP VAIVORYKŠTEI LIETUS IR SAULĖ

Praėjo 11-a metų nuo gūdžių laikų, kai LGBTQ bendruomenei buvo leista išeiti į Lietuvos gatves ir pirmą kartą surengti eitynes. Tuo metu juos prižiūrinčių pareigūnų buvo daugiau nei pačių dalyvių, o žiūrovai rinkosi vedini kur kas didesnio smalsumo, nei palaikymo. Lietuvos verslas tylėjo. Tylėjo gana ilgai, kol remdamasis užsienio patirtimi, suvokė: verslas klesti ne vien apie pelną galvodamas, kad šiuolaikinėje visuomenėje vertinamas socialiai atsakingas, prisidedantis prie pozityvaus visuomenės augimo, progreso, aiškiai dėstantis savo vertybes, pasisakantis už lygias teises, svarbius pokyčius. Anksčiau garsus palaikymas net tolerantiškiausiose pasaulio valstybėse atrodęs rizikingas, turėjęs galimybę būti nesuprastas, dabar vis labiau yra skatinamas, laukiamas ir, drįstame teigti, yra pažangaus, pelningo lyderio tonas.

Niujorkas, Londonas, Madridas, Rio de Žaneiras, Roma, Kopenhaga – jiems tai ne naujiena. Kasmet organizuojamos didžiulės eisenos pritraukia milijonus žmonių. Pvz., 2019 m. Niujorke prie šventės prisidėjo daugiau nei 4 milijonai. Nebūti matomiems tokiame renginyje mažų mažiausiai kvaila. Ypač tada, kai palaikymą išreiškia per 600 įmonių, tarp kurių, tikėtina, yra ir konkurentų. Kone tinkamiausias būdas parodyti savo poziciją – reklama. Kuriami nauji vaivorykštės spalvų produktai, keičiamos jau turimų pakuotės, sukamos socialinės reklamos, kabinami plakatai. Užsienyje taip vyksta jau tris dešimtmečius.

Pirmosios reklamos, pvz., italų drabužių kompanijos „United Colors of Benetton“, pasirodžiusios 1991-aisiais, sulaukė baisaus pasipiktinimo. Natūralu – dvi skirtingų rasių moterys ir vaikas badė akis, toli gražu nebuvo įprasta. Bet kompanija sulaukė daugybės pasaulio dėmesio ir tapo to laiko tolerantiškumo lyderiais.

IKEA 1994 m. JAV rodė reklamą, kurioje gėjų pora rinkosi pirkti sau stalą. Ir, aišku, sulaukė „oho, kaip galėjo“ ir daugybės pasipiktinusių žmonių skambučių. Bet tai buvo jų svarbus žingsnis į tai, kas vyksta dabar. Įmonė kasmet per reklamą ir ne tik aktyviai palaiko LGBTQ narius ir visada aiškiai išsako savo poziciją.

https://www.youtube.com/watch?v=7qBDiIOP1P8

Jie buvo pirmieji. Jų reklamos – progreso šiuo klausimu istorija. Suvokimas, kad visada bus bijančių ir nepatenkintų, jiems netrukdė protingai ir strategiškai žiūrėti į priekį. Ir iš to užsidirbti.

„Niekada neapsimetinėk. Niekada nebijok. Niekada nepasiduok. Niekada nesislėpk“ – taip komunikuodami 2007 m. kalbėjo „Ray Ban“.

2010 m. SAS oro linijų kompanija organizavo LGBT porų vestuves savo skrydžių metu. Tai buvo neįtikėtinai drąsi reklaminė akcija.

https://www.youtube.com/watch?v=Y3x9sORS9OI

2012-2015 metais didžiulės pasaulinės įmonės, norinčios kurti reklamą, skirtą palaikyti LGBT, įgavo pagreitį. Kas vyksta pastaraisiais metais? Puikiai pažįstami H&M, „Adidas“, „Nike“ ir kt. išleidžia specialias „Pride“ kolekcijas, „McDonald’s“ bulvyčių dėžutes dažo vaivorykštės spalvomis eitynių mėnesiui paminėti, tampa pagrindiniu San Francisko „Pride 2017“ rėmėju. „MasterCard“, „Tesco“, „Starbucks“, „T-Mobile“, „Walmart“, „Barclays“, „Tinder“, „Vodafone“, „Skittles“, „Apple“, „Google“, „Toyota“, „IBM“, „Coca-Cola“, „Renault“, „Kayak“ – čia tik menka dalis tų, kurie nuolat palaiko LGBT narius. Nepalaikyti yra neatsakinga ir tiesiog nepatogu. Visomis prasmėmis. Finansine taip pat.

O Lietuvoje šiuo metu 2015-ieji, kai vis atsiranda, kai vis drąsiau ir drąsiau, garsiau pasisako, kad palaiko savus žmones, savo klientus, kad pritaria žmonių teisėms. Ir, aišku, sulaukia pasipiktinimo. Kaip kitaip? Tokia proceso eiga.

Prieš dvejus metus apie LGBT savo reklamoje prabilo „Telia“, „Swedbank“, „Ikea“ (Lietuva), „Švyturys GO Nealkoholinis“, „Ecodenta“, „Red Bull“ (Lietuva), „Ozas“, „MO“ muziejus, Vilniaus universitetas, „Žmonės“.

Įsibėgėsime.

Linkime būti lyderiais, būti priekyje, kalbėti ir drąsiai priimti istoriją keičiančius sprendimus.